Cultuurhuis Pater Dekker gaat verduurzamen

Bijdrage vanuit het Coöperatief Dividend van Rabobank

Het Cultuurhuis Pater Dekker is van groot belang voor het dorp Eerbeek. Verduurzaming van het pand betekent dat het zo waardevolle verenigingsleven en het aanbod op cultureel gebied kan blijven bestaan. Jan van den Bersselaar, penningmeester van Stichting Pater Dekker is een van de initiatiefnemers van het verduurzamingsproject. Rabobank Apeldoorn en omgeving reikte een cheque uit om dit initiatief financieel te steunen.

Handen ineen om te verduurzamen

‘Na de coronajaren en de energiekostenstijging in 2022 is de urgentie om het gebouw te verduurzaam hoog’, aldus Van den Bersselaar. ‘Het Cultuurhuis is een begrip in Eerbeek. Hier verbinden we verenigingen en inwoners van het dorp met elkaar. We willen onder andere investeren in een beter verwarmingssysteem en zonnepanelen plaatsen. Het pand biedt ruimte aan meer dan 15 verenigingen. Ook worden er toneel- en filmavonden, optredens van koren en muziekverenigingen en lezingen gehouden. Het draagt bij aan het handhaven van het dorpsgevoel en dat willen we graag behouden.’

Rabobank ondersteunt vanuit het Lokaal coöperatie fonds

De commissie Coöperatief Dividend van Rabobank Apeldoorn en omgeving reikte een cheque uit van € 5.000. Harry Hoekstra en Joke van Aggelen namen de cheque in ontvangst van Eric Oosterkamp, ledenraadslid van Rabobank Apeldoorn en omgeving. ‘Jaarlijks reserveert de bank een deel van de winst voor aanvragen uit de regio die bijdragen aan maatschappelijke thema’s en de leefomgeving beter maken’, zegt Eric. ‘We waren enthousiast over deze aanvraag. Het Cultuurhuis Pater Dekker is een multifunctioneel cultuurhuis ten behoeve van de bewoners van Eerbeek. We vinden het voor de leefbaarheid in de dorpen belangrijk dat een cultureel ontmoetingspunt als dit cultuurhuis kan blijven bestaan. Daarnaast past dit initiatief goed binnen het thema Energietransitie. Hiermee maken we echt het verschil en geven we terug aan de samenleving.’