Na de zomer ook dammen in cultuurhuis Pater Dekker

‘Desnoods met een mondkapje op’

dammen en schaken gezamenlijke clubavond

Johan Haijktink (links) van de Brummense Damvereniging en Paul van Berkum van de Eerbeekse Schaakclub trekken voortaan samen ten strijde. Foto jeroen jazet

De rivaliteit tussen schaken en dammen, twee denksporten op 64 of 100 zwart-witte velden, is er altijd geweest. Toch slaan de Brummense Damvereniging en de Eerbeekse Schaakclub de handen ineen.

ELIZA DE GROOT

Vanaf september zijn de Brummense Damvereniging en de Eerbeekse Schaakclub elke donderdagavond gezamenlijk te vinden in Cultuurhuis Pater Dekker in Eerbeek. ,,We blijven wel twee aparte verenigingen”, benadrukken voorzitters Paul van Berkum (76) van de schaakclub en Johan Haijtink (77) van de damveren ging, los van elkaar.

De verenigingen kampen met vergelijkbare problemen. ,,Ons ledental loopt terug”, vertelt Haijtink. ,,We hebben nog maar elf leden, waarvan een paar toch wat oudere mensen die ook wel eens niet komen. Dan zijn we met zo’n zeven mensen. Dat is wat magertjes.”

Bij de schaakvereniging is het niet anders: ,,We hebben dertien leden. En de leeftijd is hoog, ik denk vanaf 55 tot in de 80 jaar”, vertelt Van Berkum. En de realiteit van nu, tijdens de coronacrisis, maakt het niet makkelijker. Haijtink: ,,Met dammen zit je toch een meter van elkaar, dus dat wordt een beetje lastig. En vooral die oudere leden hebben geen zin om het huis uit te gaan en risico te lopen. Bovendien zijn de speellocaties gesloten.”

Digitaal

Een alternatieve optie is digitaal de denkstrijd beslechten. Van Berkum: ,,Er is een aantal online bezig. Om zo toch enigszins contact met elkaar te hebben. Maar digitaal schaken haalt het niet bij aan het bord zitten met elkaar.” Dammer Haijtink denkt daar hetzelfde over: ,,Ik ga liever ergens heen voor een potje dammen, dan dat ik alleen 2,5 uur achter de computer zit.”

De overeenkomsten zijn er dus zeker, maar hoe zit dat met de onderlinge rivaliteit? ,,Voorheen was die er wel, maar nu is dat niet meer aan de orde. Beide sporten hebben het moeilijk. Dus zoek je elkaar op”, aldus Haijtink. Schaker Van Berkum speelt daarentegen met vuur. ,,Voor schaken schijn je iets slimmer te moeten zijn, maar de dammers ontkennen dat. Volgens mij zijn de mogelijkheden bij dammen wat beperkter, maar ik wil geen ruzie met Johan Haijtink”, aldus een lachende Van Berkum.

Oneven

De 76-jarige schaker sluit niet uit dat de schakers te porren zijn voor een potje dammen: ,,Het zou me niet verbazen als dat gebeurt. Als beide teams een oneven aantal spelers hebben, kunnen de dammer en schaker die ‘overblijven’, tegen elkaar dammen. Dat is ook de achterliggende gedachte, dat we beide plezier aan elkaar beleven. En van elkaar leren. Maar dat is niet een doel op zich.” Die gezelligheid was ook voor Haijtink een drijfveer om de clubavonden te combineren. ,,Ik begreep dat de schaakclub in hetzelfde schuitje zat als wij, dus dan wordt het zo wat gezelliger.”

Gezamenlijk huurcontract

De damvereniging en schaakclub hebben het gezamenlijke huurcontract per 1 september getekend. Mogelijk kunnen zij dan, net als de andere sporten, vanwege versoepelde coronaregels weer van start. ,,Hopelijk is het probleem dan opgelost”, aldus dammer Haijtink. Ook schaker Van Berkum kan niet wachten om weer te beginnen. ,,Desnoods spelen we met een mondkapje op.”

[De Stentor -editie Zutphen, woensdag 13 mei 2020]